Thursday 26 November 2015

CuriCuriAlam | Bolton Strid: Sungai yang menelan orang

Terletak di antara Barden Tower dan Bolton Abbey di Yorkshire,England. Wujudnya satu perangkap semula jadi, ianya adalah sebuah sungai bukit kecil yang berbahaya, lebarnya enam kaki dikenali sebagai "Bolton Strid" atau lebih dikenali sebagai "The Strid". Ianya nampak seperti sungai atau jeram yang kecil tapi kedalaman sungai  ini amat dalam sehingga ada arus yang akan menarik sesiapa saja yang berenang  atau terjatuh dalam sungai ini sehingga menyebabkan mangsa mati lemas. Dipercayai bahawa tiada seorang pun yang pernah jatuh di dalam sungai ini selamat dan mayat tidak pernah ditemui, ianya hilang begitu sahaja.
Untuk memahami bagaimana sungai yang kecil ini menjadi sangat bahaya adalah dengan menyusuri di tepian sungai ini sepanjang 90 meter ke hulu sungai, anda akan mendapati sungai ini adalah selebar 30 kaki sebenarnya. Ianya dari sungai Wharfe yang melalui Yorkshire dan apabila melalui kawasan Bolton ianya menjadi kecil dan keadaan ini memaksa sungai kecil in menjadi deras dan dalam. Sungai ini juga dikatakan mempunyai gua-gua yang dipenuhi dengan air sungai di bawahnya. Sampai hari ini tiada siapa tahu kedalaman sebenar sungai "Bolton Strid" ini.
Pihak bertanggungjawab memasang tanda-tanda amaran untuk mengelakkan orang ramai daripada mandi atau terjun ke dalam sungai ini. Malah sungai berhantu ini ada puisi tersendiri yang dikarang oleh salah satu ibu mangsa yang anaknya telah ditelan oleh sungai ini.
This striding-place is called THE STRID,
A name which it took of yore:
A thousand years hath it borne that name,
And shall a thousand more.
And hither is young Romilly come,
And what may now forbid
That he, perhaps for the hundredth time,
Shall bound across THE STRID?
He sprang in glee,- or what cared he’
That the river was strong, and the rocks were steep? –
But the greyhound in the leash hung back,
And checked him in his leap.
The Boy is in the arms of Wharf,
And strangled by a merciless force;
For never more was young Romilly seen
Till he rose a lifeless corse.










No comments:

Post a Comment